«Η ΑΥΡΑ ΤΟΥ ΝΙΚΗΤΗ», interlude: ANIMALS… apes and monkeys
(Επειδή μου την έσπασε το YouTube με τις πουστιές του, ψάχτε στα CD σας ή στο Διαδύκτιο και βρέστε το άλπουμ Animals των Pink Floyd, track 2: "Dogs" ως soundtrack για το κείμενο)
Ένα πιθήκι που λειτουργεί μέσα στην πιθηκο-ομάδα δεν έχει πολλές επιλογές. Αν το A-male ή το A-female –αναλόγως, θα εννοείτε όπου βάζω μόνο αρσενικό –έχει γεράσει ή χαθεί, θα μπει και αυτό στη κούρσα της διαδοχής. Ακόμη και όταν άλλα πιθήκια έχουν σειρά ή όταν ο/η αρχηγός είναι ακόμη ακμαίο ζώο, η προσπάθεια ως εξάσκηση είναι must για κάθε πιθηκάκι με αξιοπρέπεια. Εν τω μεταξύ, υπάρχει και το κτίσιμο συμμαχιών, ο αγώνας για κατάταξη στην υπόλοιπη «σειρά ιεραρχίας» μέσω της πειθαρχίας ή της αμφισβήτησης, κλπ.
Αν το A-male χαζεύει αμέριμνο τους καυκάσιους τουρίστες που ήρθαν για σαφάρι… το άπλωμα του χεριού ενός κατώτερου ιεραρχικά πίθηκου, προς τους χουρμάδες στο αγαπημένο κλωνί του αρχηγού ή την πιο γόνιμη πιθηκίνα του, μπορεί να επιφέρει σοβαρότατες κυρώσεις –ακόμη και το θάνατο. Και όμως συμβαίνει.
Η εικόνα με τους στίχους στο πλάι είναι επεξεργασία ιδιοκτησίας των Pink Floyd. Ελπίζω πως δεν θα μου κινήσουν αγωγή. Τι να πάρουν οι πολυεκατομμυριούχοι από το μη έχοντα. Τα κέρατά του;
Το Γουρούνι, το Σκυλί, το Πρόβατο… όλα τα ζώα παίζουν τέτοιους ρόλους –το καθένα στους κύκλους του –στο πλαίσιο της ζωικής Οικονομίας της Ελεύθερης Αγοράς, στη δίνη του ξέφρενου κυνηγιού για «Μάσα-μάσα και Φίκι-φίκι».
Εξαιρέσεις υπάρχουν, όπως π.χ. όταν σε περιόδους λιμού γίνονται εντός της αγέλης υποχωρήσεις για να εξασφαλιστεί η επιβίωση όλων των μελών… αλλά αυτό μόνο για όσο διάστημα η υποχώρηση μπρος στο «κοινό καλό» δεν απειλεί την επιβίωση των όσων έχουν την πρωτοκαθεδρία. Ή ακόμη όταν επείγει η επιβίωση νεογνών –αλλιώς η διαιώνιση πάει στράφι –για όσο τουλάχιστον η ισορροπία ανάμεσα στις πιθανότητες επιβίωσης του νεογνού και της δυνατότητας του γονιού να παράγει περαιτέρω είναι ευνοϊκή. Ακόμη και όταν το γατάκι που κουρνιάζει στα σκαλοπάτια της κουζινόπορτας μου κάνει χώρο για να φάει και το συντρόφι του, τούτο γίνεται στο πλαίσιο της δημιουργίας οικογένειας ή ομάδας, στην πρόνοια δηλαδή για τις ευνοϊκότερες συνθήκες που θα εξασφαλίσουν: α) την καλοζωία για εαυτό και β) την καλοζωία για τους απόγονους.
Σαν κανόνας όμως, το παγώνι θα επιδείξει το πλούσιο φτέρωμα του, οι λύκοι θα τσακωθούν για εδαφικές παραβιάσεις, τα ώριμο βουβάλι θα αποθαρρύνει τον έφηβο, επίδοξο βουβαλο-εραστή, … και ο Άνθρωπος… Ο Άνθρωπος;
Παρόμοια είναι και η συμπεριφορά του ανθρώπου. Βέβαια, η τάση του για δημιουργία πολύπλοκων κοινωνικών συνόλων, τα αλληλοσυνδεόμενα και πολυσήμαντα γνωσιακά σχήματα που η κοινωνικοποίηση ενισχύει, η πληθώρα διαφοροποιημένων συμβολισμών σε διάφορες κουλτούρες… κάνουν μερικές φορές πιο δύσκολη την αναγνώριση τέτοιων συμπεριφορών. Είναι όμως εκεί. (Δέστε ντοκιμαντέρ του απίθανου
David Attenborough , προσπαθώντας να βρείτε αναλογίες μεταξύ ζωικών συμπεριφορών και ανθρωπίνων).
************************
Ο Ανθρωπισμός δεν έχει ως βάση του μια προσέγγιση του τύπου «να ‘μαστε όλοι αγαπημένοι, να σεβόμαστε τα δικαιώματα των άλλων, να καταργήσουμε την εκμετάλλευση του Ανθρώπου από τον συνάνθρωπό του, κλπ». Αυτά είναι συμπεράσματα στα οποία κάποιος μπορεί να φτάσει άμα ξεκινά από την θεμελιώδη Αρχή του Ανθρωπισμού (μπορεί και όχι): «Ο Άνθρωπος σε κάτι τις πρέπει να διαφέρει από τα Ζώα».
Ακολουθώντας μονοπάτια μιας περίεργης λογικής –πως αλλιώς θα χαρακτηρίζατε τον Ανθρωπισμό ενός Χαμηλού Νοημοσύνης Κερασφόρου Τετράποδου που συχνάζει στα κατσάβραχα της Κύπρου; --συμπεραίνω πως:
1) Η διαφορά τούτη πρέπει να εστιάζεται ακριβώς εκεί όπου η Εξελικτική πορεία της Ζωής καλεί τον Άνθρωπο να ελέγξει –και όχι να εγκαταλείψει* –το βασικότερο εργαλείο της ως τώρα, δηλαδή την τάση του για Νίκη στον –Μάσα μάσα, Φίκι, φίκι –αγώνα για επιβίωση.
2) Η διαφορά αυτή είναι αναγκαία γιατί η συνεχής παράδοση στην ολοένα και πιο αδηφάγα, πιο αυτοεξυπηρετούμενη τάση μας να ενδυθούμε την «Αύρα του Νικητή» εγκυμονεί θανάσιμους κινδύνους (το γιατί μετά). Είναι δηλαδή αναγκαία για λόγους όχι αφηρημένα αλτρουιστικούς αλλά καθαρά ωφελιμιστικούς. (oh yes)
* Οι απαρνητές της χαράς σε κάθε θρησκεία ή σύστημα -πλήν αυτού στο οποίο ζούμε --καλούν τον πιστό σε νηστεία, αποχή, κλπ. Άμα αυτό γίνεται για «ρεγουλάρισμα» των επιθυμιών, της τάσης για αυτό-ευχαρίστηση (μη γελάτε πονηρά μωρά!) …καλώς. Δεν εξυπηρετά όμως κανένα σκοπό η άκρατη εχθρότητα και η προσπάθεια για καταστολή π.χ. η πολεμική της Χριστιανικής Εκκλησίας απέναντι στην ηδονή. Υπάρχει λόγος που η Φύση έβαλε αυτούς τους μηχανισμούς στα ζωντανά, δεν είναι «αμαρτωλά κατασκευάσματα του Σατανά» και επιπλέον είναι ουσιαστικό μέρος της Ανθρώπινης Eμπειρίας, δηλαδή του τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος.
Ούτε και η –χωρίς εξήγηση –θυσία αυτών τον ατομικιστικών χαρακτηριστικών στο βωμό ενός όποιου «υπαρκτού σοσιαλισμού» και ενός όποιου άλλου «εμείς» δεν μπορεί να πείσει και να λειτουργήσει μακροπρόθεσμα.
Πάρτε παράδειγμα τους Σοβιετικούς. Ήδη από το μεσοπόλεμο οι Αμερικάνοι είχαν έτοιμη απάντηση … με προκάτ σπίτια και «απελευθερωτικές» ηλεκτρικές συσκευές, με καλέσματα για «downtown» (ποιος ξέρει το τραγούδι;) και υποσχέσεις ευδαιμονίας, τσάκισαν και το ντόπιο εργατικό κίνημα –με τη βοήθεια της μαφίας –και το υπόλοιπο –με τη βοήθεια διεφθαρμένων ή φοβισμένων από την κόκκινη λαίλαπα καθεστώτων –δυτικοευρωπαϊκό εργατικό κίνημα.
Έτσι πήραν τα σώβρακα του Πατερούλη Στάλιν..
Ναι, ήσαν κόκκινα από το αίμα των εκατομμυρίων θυμάτων του. Ουσιαστικά, το καθεστώς που δήθεν θα εφάρμοζε το «εμείς», λογικοποίησε –με τη δύναμη του σφυροδρέπανου –το «εγώ» σαν προστάτη του «εμείς». Στράφηκε δηλαδή πάλι στην τάση για επιβολή, στην ανάγκη για απόκτηση της «Αύρας του Νικητή», την οποία ποτέ δεν κατανόησε ως το Αρχέτυπο του Homo Capitalis. Η ειρωνεία είναι πως όλες εκείνες οι ταινίες προπαγάνδας που ο Πατερούλης παρήγγειλε πολύ πριν το Hollywood ξυπνήσει… προωθούσαν ακριβώς μια αίσθηση Σοβιετικής, αντίστοιχης «Αύρας του Νικητή». Ξέχασε όμως το βασικό. Άμα ο κόσμος κατάλαβε –ειδικά μετά τον WW II –πως «δεν έχει κοκό» άρχισε να ξεροσταλιάζει με τις εικόνες του «American Dream».
Povre Πατερούλη, δεν έφτανε που σκότωσες, βασάνισες, φυλάκισες και καταδυνάστευσες τα πιθηκάκια ...τους πήρες και τη μπανάνα ζητώντας τους να δεκτούν πως είναι για το καλό τους. Μπροστά σε τέτοια βλακεία... ακόμη και ο Άβερελ θα την κοπανούσε... ο δε Ραν-ταν-πλαν θα τη μυριζόταν από χιλιόμετρα. Ας ρώταγες ιθαγενείς στον Orinoco ποταμό, είχαν αρκετό χρόνο να κοιτάνε τους δενδρόβιους συγγενείς τους και θα μπορούσαν να σου πουν:
MONKEY WANN'A BANANA (link)
Mαϊμούνια και πιθήκια μαζί.
Harry Belafonte - Banana Boat Song (day-o)
Day-o, day-o
Daylight come and me wan' go home
Day, me say day, me say day, me say day
Me say day, me
say day-o
Daylight come and me wan' go home
Work all night on a drink of rum
Daylight come and me
wan' go home
Stack banana till de mornin' come
Daylight come and me wan' go home
Come, Mister
tally man, tally me banana
Daylight come and me wan'
go home
Come, Mister tally man, tally me banana
Daylight come and me wan' go home
Lift six
foot, seven foot, eight foot bunch
Daylight come and me
wan' go home
Six foot, seven foot, eight foot bunch
Daylight come and me wan' go home
Day, me say
day-o
Daylight come and me wan' go home
Day, me
say day, me say day, me say day...
Daylight come and me
wan' go home
A beautiful bunch o' ripe
banana
Daylight come and me wan' go home
Hide the
deadly black tarantula
Daylight come and me wan' go
home
Lift six foot, seven foot, eight foot bunch
Daylight come and me wan' go home
Six foot, seven
foot, eight foot bunch
Daylight come and me wan' go
home
Day, me say day-o
Daylight come and me
wan' go home
Day, me say day, me say day, me say
day...
Daylight come and me wan' go home
Come, Mister tally man, tally me banana
Daylight come and
me wan' go home
Come, Mister tally man, tally me
banana
Daylight come and me wan' go home
Day-o, day-o
Daylight come and me wan' go home
Day, me say day, me say day, me say day
Me say day, me
say day-o
Daylight come and me wan' go home
Ένα πιθήκι που λειτουργεί μέσα στην πιθηκο-ομάδα δεν έχει πολλές επιλογές. Αν το A-male ή το A-female –αναλόγως, θα εννοείτε όπου βάζω μόνο αρσενικό –έχει γεράσει ή χαθεί, θα μπει και αυτό στη κούρσα της διαδοχής. Ακόμη και όταν άλλα πιθήκια έχουν σειρά ή όταν ο/η αρχηγός είναι ακόμη ακμαίο ζώο, η προσπάθεια ως εξάσκηση είναι must για κάθε πιθηκάκι με αξιοπρέπεια. Εν τω μεταξύ, υπάρχει και το κτίσιμο συμμαχιών, ο αγώνας για κατάταξη στην υπόλοιπη «σειρά ιεραρχίας» μέσω της πειθαρχίας ή της αμφισβήτησης, κλπ.
Αν το A-male χαζεύει αμέριμνο τους καυκάσιους τουρίστες που ήρθαν για σαφάρι… το άπλωμα του χεριού ενός κατώτερου ιεραρχικά πίθηκου, προς τους χουρμάδες στο αγαπημένο κλωνί του αρχηγού ή την πιο γόνιμη πιθηκίνα του, μπορεί να επιφέρει σοβαρότατες κυρώσεις –ακόμη και το θάνατο. Και όμως συμβαίνει.
Η εικόνα με τους στίχους στο πλάι είναι επεξεργασία ιδιοκτησίας των Pink Floyd. Ελπίζω πως δεν θα μου κινήσουν αγωγή. Τι να πάρουν οι πολυεκατομμυριούχοι από το μη έχοντα. Τα κέρατά του;
Το Γουρούνι, το Σκυλί, το Πρόβατο… όλα τα ζώα παίζουν τέτοιους ρόλους –το καθένα στους κύκλους του –στο πλαίσιο της ζωικής Οικονομίας της Ελεύθερης Αγοράς, στη δίνη του ξέφρενου κυνηγιού για «Μάσα-μάσα και Φίκι-φίκι».
Εξαιρέσεις υπάρχουν, όπως π.χ. όταν σε περιόδους λιμού γίνονται εντός της αγέλης υποχωρήσεις για να εξασφαλιστεί η επιβίωση όλων των μελών… αλλά αυτό μόνο για όσο διάστημα η υποχώρηση μπρος στο «κοινό καλό» δεν απειλεί την επιβίωση των όσων έχουν την πρωτοκαθεδρία. Ή ακόμη όταν επείγει η επιβίωση νεογνών –αλλιώς η διαιώνιση πάει στράφι –για όσο τουλάχιστον η ισορροπία ανάμεσα στις πιθανότητες επιβίωσης του νεογνού και της δυνατότητας του γονιού να παράγει περαιτέρω είναι ευνοϊκή. Ακόμη και όταν το γατάκι που κουρνιάζει στα σκαλοπάτια της κουζινόπορτας μου κάνει χώρο για να φάει και το συντρόφι του, τούτο γίνεται στο πλαίσιο της δημιουργίας οικογένειας ή ομάδας, στην πρόνοια δηλαδή για τις ευνοϊκότερες συνθήκες που θα εξασφαλίσουν: α) την καλοζωία για εαυτό και β) την καλοζωία για τους απόγονους.
Σαν κανόνας όμως, το παγώνι θα επιδείξει το πλούσιο φτέρωμα του, οι λύκοι θα τσακωθούν για εδαφικές παραβιάσεις, τα ώριμο βουβάλι θα αποθαρρύνει τον έφηβο, επίδοξο βουβαλο-εραστή, … και ο Άνθρωπος… Ο Άνθρωπος;
Παρόμοια είναι και η συμπεριφορά του ανθρώπου. Βέβαια, η τάση του για δημιουργία πολύπλοκων κοινωνικών συνόλων, τα αλληλοσυνδεόμενα και πολυσήμαντα γνωσιακά σχήματα που η κοινωνικοποίηση ενισχύει, η πληθώρα διαφοροποιημένων συμβολισμών σε διάφορες κουλτούρες… κάνουν μερικές φορές πιο δύσκολη την αναγνώριση τέτοιων συμπεριφορών. Είναι όμως εκεί. (Δέστε ντοκιμαντέρ του απίθανου
************************
Ο Ανθρωπισμός δεν έχει ως βάση του μια προσέγγιση του τύπου «να ‘μαστε όλοι αγαπημένοι, να σεβόμαστε τα δικαιώματα των άλλων, να καταργήσουμε την εκμετάλλευση του Ανθρώπου από τον συνάνθρωπό του, κλπ». Αυτά είναι συμπεράσματα στα οποία κάποιος μπορεί να φτάσει άμα ξεκινά από την θεμελιώδη Αρχή του Ανθρωπισμού (μπορεί και όχι): «Ο Άνθρωπος σε κάτι τις πρέπει να διαφέρει από τα Ζώα».
Ακολουθώντας μονοπάτια μιας περίεργης λογικής –πως αλλιώς θα χαρακτηρίζατε τον Ανθρωπισμό ενός Χαμηλού Νοημοσύνης Κερασφόρου Τετράποδου που συχνάζει στα κατσάβραχα της Κύπρου; --συμπεραίνω πως:
1) Η διαφορά τούτη πρέπει να εστιάζεται ακριβώς εκεί όπου η Εξελικτική πορεία της Ζωής καλεί τον Άνθρωπο να ελέγξει –και όχι να εγκαταλείψει* –το βασικότερο εργαλείο της ως τώρα, δηλαδή την τάση του για Νίκη στον –Μάσα μάσα, Φίκι, φίκι –αγώνα για επιβίωση.
2) Η διαφορά αυτή είναι αναγκαία γιατί η συνεχής παράδοση στην ολοένα και πιο αδηφάγα, πιο αυτοεξυπηρετούμενη τάση μας να ενδυθούμε την «Αύρα του Νικητή» εγκυμονεί θανάσιμους κινδύνους (το γιατί μετά). Είναι δηλαδή αναγκαία για λόγους όχι αφηρημένα αλτρουιστικούς αλλά καθαρά ωφελιμιστικούς. (oh yes)
* Οι απαρνητές της χαράς σε κάθε θρησκεία ή σύστημα -πλήν αυτού στο οποίο ζούμε --καλούν τον πιστό σε νηστεία, αποχή, κλπ. Άμα αυτό γίνεται για «ρεγουλάρισμα» των επιθυμιών, της τάσης για αυτό-ευχαρίστηση (μη γελάτε πονηρά μωρά!) …καλώς. Δεν εξυπηρετά όμως κανένα σκοπό η άκρατη εχθρότητα και η προσπάθεια για καταστολή π.χ. η πολεμική της Χριστιανικής Εκκλησίας απέναντι στην ηδονή. Υπάρχει λόγος που η Φύση έβαλε αυτούς τους μηχανισμούς στα ζωντανά, δεν είναι «αμαρτωλά κατασκευάσματα του Σατανά» και επιπλέον είναι ουσιαστικό μέρος της Ανθρώπινης Eμπειρίας, δηλαδή του τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος.
Ούτε και η –χωρίς εξήγηση –θυσία αυτών τον ατομικιστικών χαρακτηριστικών στο βωμό ενός όποιου «υπαρκτού σοσιαλισμού» και ενός όποιου άλλου «εμείς» δεν μπορεί να πείσει και να λειτουργήσει μακροπρόθεσμα.
Πάρτε παράδειγμα τους Σοβιετικούς. Ήδη από το μεσοπόλεμο οι Αμερικάνοι είχαν έτοιμη απάντηση … με προκάτ σπίτια και «απελευθερωτικές» ηλεκτρικές συσκευές, με καλέσματα για «downtown» (ποιος ξέρει το τραγούδι;) και υποσχέσεις ευδαιμονίας, τσάκισαν και το ντόπιο εργατικό κίνημα –με τη βοήθεια της μαφίας –και το υπόλοιπο –με τη βοήθεια διεφθαρμένων ή φοβισμένων από την κόκκινη λαίλαπα καθεστώτων –δυτικοευρωπαϊκό εργατικό κίνημα.
Έτσι πήραν τα σώβρακα του Πατερούλη Στάλιν..
Ναι, ήσαν κόκκινα από το αίμα των εκατομμυρίων θυμάτων του. Ουσιαστικά, το καθεστώς που δήθεν θα εφάρμοζε το «εμείς», λογικοποίησε –με τη δύναμη του σφυροδρέπανου –το «εγώ» σαν προστάτη του «εμείς». Στράφηκε δηλαδή πάλι στην τάση για επιβολή, στην ανάγκη για απόκτηση της «Αύρας του Νικητή», την οποία ποτέ δεν κατανόησε ως το Αρχέτυπο του Homo Capitalis. Η ειρωνεία είναι πως όλες εκείνες οι ταινίες προπαγάνδας που ο Πατερούλης παρήγγειλε πολύ πριν το Hollywood ξυπνήσει… προωθούσαν ακριβώς μια αίσθηση Σοβιετικής, αντίστοιχης «Αύρας του Νικητή». Ξέχασε όμως το βασικό. Άμα ο κόσμος κατάλαβε –ειδικά μετά τον WW II –πως «δεν έχει κοκό» άρχισε να ξεροσταλιάζει με τις εικόνες του «American Dream».
Povre Πατερούλη, δεν έφτανε που σκότωσες, βασάνισες, φυλάκισες και καταδυνάστευσες τα πιθηκάκια ...τους πήρες και τη μπανάνα ζητώντας τους να δεκτούν πως είναι για το καλό τους. Μπροστά σε τέτοια βλακεία... ακόμη και ο Άβερελ θα την κοπανούσε... ο δε Ραν-ταν-πλαν θα τη μυριζόταν από χιλιόμετρα. Ας ρώταγες ιθαγενείς στον Orinoco ποταμό, είχαν αρκετό χρόνο να κοιτάνε τους δενδρόβιους συγγενείς τους και θα μπορούσαν να σου πουν:
Mαϊμούνια και πιθήκια μαζί.
Harry Belafonte - Banana Boat Song (day-o)
Day-o, day-o
Daylight come and me wan' go home
Day, me say day, me say day, me say day
Me say day, me
say day-o
Daylight come and me wan' go home
Work all night on a drink of rum
Daylight come and me
wan' go home
Stack banana till de mornin' come
Daylight come and me wan' go home
Come, Mister
tally man, tally me banana
Daylight come and me wan'
go home
Come, Mister tally man, tally me banana
Daylight come and me wan' go home
Lift six
foot, seven foot, eight foot bunch
Daylight come and me
wan' go home
Six foot, seven foot, eight foot bunch
Daylight come and me wan' go home
Day, me say
day-o
Daylight come and me wan' go home
Day, me
say day, me say day, me say day...
Daylight come and me
wan' go home
A beautiful bunch o' ripe
banana
Daylight come and me wan' go home
Hide the
deadly black tarantula
Daylight come and me wan' go
home
Lift six foot, seven foot, eight foot bunch
Daylight come and me wan' go home
Six foot, seven
foot, eight foot bunch
Daylight come and me wan' go
home
Day, me say day-o
Daylight come and me
wan' go home
Day, me say day, me say day, me say
day...
Daylight come and me wan' go home
Come, Mister tally man, tally me banana
Daylight come and
me wan' go home
Come, Mister tally man, tally me
banana
Daylight come and me wan' go home
Day-o, day-o
Daylight come and me wan' go home
Day, me say day, me say day, me say day
Me say day, me
say day-o
Daylight come and me wan' go home
Labels: Η ΑΥΡΑ ΤΟΥ ΝΙΚΗΤΗ
12 Comments:
Ίσως το καλύτερο σου επεισόδιο από τα "αύρα του νικητή" series. Keep them coming. Επίσης γουστάρω συναισθητικό τρόπο γραφής.
Poly endiaferon keimeno ke poly sxetiko me to antikeimeno mu (ekseliktikh viologia). Na po mono oti opotedipote o anthropos sinidita prospathise na allaksei ton roun tis ekselikshs tu, eixame tragika apotelesmata (des eugenics). Mia vasikh proipothesi tis ekseliksis einai h pikilotita, enena prosopika h idiomorfia mu prokalei paniko dioti apokliei a priori tin ekseliksh. Ke akoma kati: pistevo oti o diaxorismos anthropos-zoo einai adokimos :)
An me ta ergaleia (oxi ta texnologika, to koukoutsi enoo, ekeina ta 3 egkefalika kittara pou mas exoun apomini kai paizun ping-pong sto kefali mas) pou diatheti o Anthropos MhXei... den epixiri na diaforopiithi apo to zwo... einai dikewma tou... Mono ama dexese to "se kati tis..." prepei na kanis afti tin prospathia...
29/11/06 03:30
A! Kai stin evgoniki den prospathise ousiastika na allaxei eafton alla allous...
Verity Devotee ...
Στο προφίλ σου λέει female αλλά γράφεις με τρόπο "ανδρικό", τουτέστιν ...ανελέητο ...χμμμ... δεν ξέρω πως ακριβώς να το εξηγήσω.
Κάτι η γραμμικότητα του οπτικού αποτελέσματος (παράγραφος, Indention-indentation), κάτι ο πολυβολισμός με πολυεπίπεδες σκέψεις (σαν τη γλωσσοδιάρροια του Kerouac αλλά χωρίς την επήρεια αλκοόλ, αυτό είναι κομπλιμέντο)...
Ή μήπως φταίει το ξερό μου το κεφάλι; Που σήμερα ψάχνει να σκαρφιστεί εγκώμιο για τον Wittgenstein (άλλην έγνοιαν εν είσhε ο μακαρίτης) με μετα-επικοινωνιακή διάθεση για πλάκες;
Όσο για το "συναισθητικό τρόπο γραφής"... δεν μου αρκούν οι γνώσεις μου για να το κάμω "quadrophonic" το κείμενο και έτσι μου προέκυψαν τα "άλλα κόλπα".
Θέκιου.
PS. το "πολυεπίπεδες σκέψεις" υπάρχει αλλά πάλιν έχω την υποψία ότι κάπως έχουν την ίδια κατεύθυνση... σαν όλα τα θέματα να είναι ΜΙΑ διαμαρτυρία απέναντι σε ένα κακό... σαν μονομανία με πλουραλισμό στις εκφάνσεις της... "ανδρικό" στυλ δηλαδή.
Κάποτε -στην ουσία -διαμαρτυρόμαστε ενάντια σε κάτι μέσα μας... ενάντια εαυτού.
Αγαπητό και συμπαθές ενδημικό τετράποδο (που αν και ηλίθιο ίσως και πάλι top ranking στη λίστα εξυπνάδας των κατοίκων του τόπου μαζί με τον γάιδαρον τον κυπριακό -με διαβατήριο ή χωρίς) το nickname μου -for the sake of it- δεν θα μου επέτρεπε να χρησιμοποιήσω ψευδή στοιχεία, οπότε ίσως απλά να έχω αντεστραμμένα εγκεφαλικά ημισφαίρια. Το stimulation του προαναφερθέν εγκεφάλου μπορεί να γίνει με την βοήθεια εξωτερικών ουσιών αλλά και χωρίς...το θέμα είναι να σε πάντα μέθυσμένος, που λέει και γνωστό άχρωμο λουλουδικό της Ελληνικής μουσικής σκηνής (αν και η ατάκα ενδέχεται παρερμήνευσης το νόημα είναι πολύ συγκεκριμένο κατά την άποψη μου). Όσο για την εαυτοκατευθυνόμενη μονομανία ας πούμε ότι έχεις ένα κάποιο δίκαιο αλλά επίσης να πούμε πως τα συγκεκριμένα γραφόμενα είναι αντιπροσωπευτικά μίας μόνο φάσης ενός μεγάλου φάσματος και deep down... είμαι πάντα γυναίκα. ;)
P.S. Πολλύ χάζι φώτο με το γαρύφαλο στο στόμα και τσαχπινιά στα shades.
@μηΧειρότερα
Εγώ έχω μια άλλη απορία. Κατά πόσον η εξελικτική πορεία του ανθρώπου θα μπορούσε να περιλαμβάνει και την ανάπτυξη της ικανότητας για αυτοεξέλιξη. Φυσικά κάτι τέτοιο θα γίνοταν on a trial and error basis οπότε ίσως είναι πολύ νωρίς για να κρίνουμε (και βάζοντας κατά μέρος ηθικές επιπλοκές κτλ, δες το καθαρά σαν ουσία του θέματος). Π.χ. η εξέλιξη του ανθρώπου έως τώρα ξεκίνησε με την βιολογική παράμετρο -προσαρμοστικότητα-επικράτηση-κλπ κλπ και αργότερα ουσιαστικά επεκτάθηκε σε μια συλλογική εξέλιξη του ανθρώπινου είδους, μέσω της ανάπτυξης του πολιτισμού (που του επέτρεψε να αφοσοιωθεί στην πνευματική ανάπυξη εφόσων δεν χρειαζόταν πλέον να μεριμνά για θέματα επιβίωσης-αλληλένδετα & με βιολογική παράμετρο)...οδηγώντας με μαθηματική ακρίβεια στην ανάπτυξη των επιστημών και στην τεχνολογία. Στη παρούσα φάση ο άνθρωπος μπορούμε να πούμε ότι βρίσκεται στο σημείο που ακόμα μελετά εαυτόν και περιβάλλον και το "μοτιφάρει" έτσι ώστε να εξασφαλίσει τις βέλτιστες συνθήκες για περαιτέρω ανάπτυξη και τις όποιες διευκολύνσεις συνεπάγεται αυτό. Τι γίνεται εαν το επόμενο βήμα εξέλιξης τον "προκαλεί" έτσι ώστε να μοτιφάρει και εαυτόν; Από εδώ και πέρα η ερώτηση κάπου διαχωρίζεται σε δύο μονοπάτια...απευθυνόμενα προς μοιρολάτρεις και μη αντίστοιχα οπότε σταματώ εδώ που ακόμα συνεννοούμαστε. =)
έχεις χαιρετισμούς από το Δαρβίνο...είναι διακοπές στη Κούβα συμπαραστέκεται στο Κάστρο
@ verity devotee: poly endiaferon to sxolio su ke makari na eixame tin efkeria na to sizitusame apo konta. Simfono oti o anthropos meso tu politismou exei (emmesa ke amesa tha elega) epireasei tin ekseliktikh tu poreia. Opos gnorizeis, h ekseliksh einai mia diadikasia diaforopiishs plithismon se sinartish me tis diakimanseis ke tis allages tu perivallontos. Sinepos, opiadipote "texnikh" allagh sto perivallon sinista diaforopiisi tis ekseliktikhs dynamikhs. O politismos htan mia ousiodhs allagh (mia megalh enotita allagon tha elega) sto perivallon ke kat' epektash stin poreia ekseliskhs tu anthropou. Ekeino pu me provlimatizei einai programmata ta opia aposkopun se kati sinkekrimeno. Ypenthimizo oti h ekseliksh einai tiflh os pros ton makroprothesmo stoxo tis, oi allages de pu proanefera den aposkopusan kapou- eixame diladi mia "tyflh" parevmash tu anthropu stin ekseliktikh tu poreia. Fovame omos ekeines tis prospathies pu exun kapio stoxo kata nou, dioti se auth thn periptosh oi methodoi einai provlimatikes (eniote ke anithikes).
@Agrino: efxaristo gia tin filoksenia ke sorry pu kataxrastika to xoro :)
@και τους δύο αθκειασερούς αναγνώστες...
Verity Devotee said:
"...Κατά πόσον η εξελικτική πορεία του ανθρώπου θα μπορούσε να περιλαμβάνει και την ανάπτυξη της ικανότητας για αυτοεξέλιξη.....και αργότερα ουσιαστικά επεκτάθηκε σε μια συλλογική εξέλιξη του ανθρώπινου είδους, ...μέσω της ανάπτυξης του πολιτισμού (που του επέτρεψε να αφοσοιωθεί στην πνευματική ανάπυξη εφόσων ..."
Α, γειά σου! Το "μοτιφάρισμα εαυτού" όμως δεν δύναται να είναι μόνο τύπου ευγονικής - γενετικής μηχανικής ή φυσικής εξέλιξης εν μέσω προϋπάρχοντων πολιτιστικών παραμέτρων.
Όπως κάποιοι ψάχνουν για τη "μάχη του καλού με το κακό" σε πολεμικά και πολιτικά, πραγματικά πεδία μάχης ή σε -νοητούς και μή -επουράνιους πολέμους αγγέλων ... αλλά ξεχνάν την μάχη μέσα στο κάθε ένα από μας... έτσι και σε αυτό το θέμα μπορούμε να στραφούμε εντός του καθενός για να επέλθει μετά μια φυσική, συλλογική στροφή προς την αυτογνωσία, την αυτοεκπαίδευση και την αυτορύθμιση-αυτοεξέλιξη.
Κάτι σαν των Σωκράτη και Διογένη (Κυνικού) τις προτροπές ίσως; (Χωρίς τις βλακείες του Scientology).
Εκεί οδεύει το ανάγνωσμα.
@Vedouina
Να του πεις να πιεί ένα πούρο και για μας... και προσοχή στο ρούμι... είναι εφιαλτικό το hangover του.
@MhXei
Όταν υπάρχει ουσία στο λόγο τότε το μάκρος του δεν το θεωρώ κατάχρηση... ελεύθερα.
Ήντα ξέρω... ο αγρινός θα μας πετάξει έξω με τις κουτουλιές όπου να σαι! ΜηΧειρότερα έχω την εντύπωση ότι αναφέρεσαι σε κάτι συγκεκριμένο αλλά μιλάς γενικά. Ίσως να βοηθούσε αν κατονόμαζες παραδείγματα ως προς το τι εννοείς για να το συγκεκριμενοποιήσουμε. Όσων αφορά την ανησυχία σου πρέπει να αναλογιστούμε ότι το περιβάλλον καθορίζει την προσαρμοστικότητα αλλά και η προσαρμοστικότητα το περιβάλλον. Έιναι δηλαδή αμφίρροπες δυνάμεις ισχύος σε ένα δυναμικό σύστημα οπότε αν αλλάξει κάποια από αυτές αλλάζει αυτόματα και η δυναμική του συστήματος. Αν κατάλαβα καλά αυτό που λες είναι ότι η παρεμβάσεις που έγιναν δεν είχαν κάποια "ανταπόκριση" ως προς το περιβάλλον αλλά και ως προς το θέμα της αναγκαιότητας για τέτοιες. Όπως ξέρεις όμως από την άλλη το ίδιο το περιβάλλον "ξεφορτώνεται" τα χαρακτηριστικά χωρίς αναγκαιότητα οπότε από μια πλευρά φαινομενικά δεν υπάρχει θέμα ανησυχίας. Ωστόσω ο άνθρωπος έχει αρχίσει να μεταβάλλει ενεργά το ίδιο το περιβάλλον του οπότε μπαίνουν κι άλλοι παράγοντες μέσα στη μέση. Πρέπει να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε το ενδεχόμενο ο άνθρωπος να διαφοροποιεί πλέον το περιβάλλον του έτσι ώστε να μπορεί να κάμει "accommodate" και πιθανά "λάθη". Εδώ όμως υπεσέρχεται άλλο ερώτημα...τι καθορίζει πλέον τα "λάθη" ως τέτοια εφόσων το σύστημα έπαψε να αυτοκαθορίζεται με τους παράγοντες που έθεταν στο παρελθόν την "κοινή οδό" αλλά καθορίζεται πλέον από "τεχνητούς" (αν και δεν συμφωνώ με τον όρο) παράγοντες?
:angel emoticon here: για να κάμει τα στραβά μάτια ο αγρινός :P
@Αγρινός εμείς δαμέ μαχούμαστεν να κουτσοανεβούμεν το πρώτο το σκαλί τζι εσύ ανέβηκες τη σκάλα ολόκληρη τζαι σύρνεις μας τζαι ποπ-κορν. Επιφυλάσσομαι να απαντήσω αργότερα όμως. =)
@ Verity devotee: den diafono mazi su. H periptosh pu tha me anisixuse exei na kanei me prospathies pu endexomenos odigisun se anaviosh tou legomenou "eugenics". Auto akugete kapos paratravigmeno alla yparxoun synxrones metallakseis auths ths tashs (akoma ke se auto to Human Genome Project!).
Prepei na po oti oson afora tin dikh mu antilipsh gia tin ekseliktikh dynamikh, exo mia pluralistikh optikh (des Gould and Lewontin, 1979, Spandrels of San Marco). Nai, h fisikh epilogh einai shmantikos paragontas (auth odigei stin prosarmostikotita) omos DEN einai o manadikos, yparxoun ki alloi pu einai tixeoi ke arketa endiaferontes :)
Post a Comment
<< Home